Höstiga äppelcupcakes

 Detta recept har jag lånat från mariasbakgladje.blogg.se, som var på blogg.se:s förstasida härom dagen, men jag har ändrat receptet litegrann. Jag brukar nästan alltid göra det när jag bakar, delvis pga vad jag själv gillar och delvis för att sätta en egen touch på det hela! Så här kommer min version av receptet (det blev suuuuupergott!):
 
ÄPPELCUPCAKE (ca 14 st)

2½ dl mjöl
3/4 tsk kanel
½ tsk bikarbonat
1/4 tsk malen nejlika
½ tsk kardemumma
1½ dl socker
½ dl ljus sirap
2 ägg
2 dl äppelmos
 
Blanda alla torra ingredienser utom socker i en bunke. Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner äggblandningen, sirap och äppelmosen i de torra ingredienserna. Fördela i formar och grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 20 min.
 
BUTTERMILK FROSTING
 
2½ dl mjölk
5 msk vetemjöl
1 tsk vaniljpulver (inte vaniljsocker)
1½ dl socker
200 g rumstempererat smör
 
Häll mjölken i en kastrull och vispa ner mjölet. Värm på medelvärme och rör om hela tiden tills mjölken tjocknar. Detta tog bara någon minut för mig. Låt den redda mjölken svalna till rumstemperatur.
 
Vispa smör och socker "vitt" och smidigt. Blanda sedan ner vaniljpulvret och mjölkkrämen, vispa med elvisp tills krämen får ungefär samma konsistens som tjockvispad grädde. Ställ sedan frostingen i kylen i ca 40 min.
 
När kakorna svalnat kan du spritsa eller breda över frostingen. Toppa gärna med lite kanel och en bit äpple.
 
Klar att avnjutas!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0