Min tro

I stort sätt hela mitt liv har jag kallat mig själv för ateist. Det stämmer fortfarande, för jag tror inte att det finns högre makter, Gudar. Jag har aldrig varit särskilt intresserad av religion, inte ens som liten. Har mest tyckt att det känts flummigt när vi läst bibeln i skolan eller gått på dockteater om Jesu födelse i kyrkan. Jag både förstår och repekterar att andra tror på Gudar, men jag gör det inte. Att vara ateist betyder dock inte att man endast tror på vetenskapliga fakta. Man kan tro på andra "själsliga" saker, exempelvis karma eller att allt händer av en anledning. Man tror helt enkelt inte på Gudar.
 
Med det sagt så kommer jag till poängen med denna text; att jag är buddhist. Jag har inte alltid varit det, utan jag upptäckte buddhismen för några år sedan när jag började praktisera yoga. Till en början visste jag i stort sätt ingenting om buddhismens koppling till yoga, utan tyckte mest det var skönt bara att få praktisera yoga en gång i veckan på Friskis & Svettis. Det var inte förrän jag började på Gävle Yogaskola som jag verkligen förstod innebörden av "riktig" yoga, meditation och buddhism. Att börja på skolan är faktiskt bland det absolut bästa jag gjort, för det har helt förändrat min syn på livet. Mattias som äger skolan är så fruktansvärt duktig och inspirerande, han har lärt mig nästan allt jag kan om yoga genom hans lektioner och föreläsningar. 
 
Jag är stolt över att numera kunna kalla mig själv buddhist. Det är inte särskilt vanligt här i Sverige att man får höra att någon är det. Jag tror att många har fördomar om att man bara kan kalla sig buddhist om man bor i ett sådant land där buddhismen är den huvudsakliga religionen, men det är fel. Alla människor kan göra valet att bli buddhist, alla kan nå det s.k. uppvaknandet, nirvana. Få förstålse för det man inom buddhism kallar för "tingens rätta natur" dvs. visdomen om livet. Och det kan jag absolut påstå att jag har gjort. 
 
Det är väldigt svårt för mig att förklara vad buddhism går ut på, för precis som alla andra religioner handlar det om många olika saker och skulle jag förklara det här skulle blogginlägget bli suuuuperlångt. Om någon av er vill läsa mer exakt så kan ni göra det härdär står några av grunder man bör känna till om buddhism om man ska förstå sig på det som religion.
 
Nu har ni fått veta något nytt om mig iallafall, vilket lite var syftet med det här inlägget. Det är nästan ingen som vet om att jag är buddhist nu för det är inte direkt något jag pratar om bara sådär ändå. Typ när jag träffar nya människor säger jag inte direkt "hej jag är buddhist!" hahaha. Och det är även väldigt svårt att förklara för mina vänner varför jag är det. Det kanske kommer en mer konkret förklaring här på bloggen senare om just varför jag kallar mig buddhist, men det får bli i ett annat inlägg isånnafall för annars blir detta på tok för långt.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0