Proteinrik chokladkaka

Här kommer ett litet recepttips från mig som jag hittade på en matblogg! Jag ändrade receptet något efter egen smak. Det är en proteinrik chokladkaka som man snabbt tillagar i mikrovågsugn. Kakan är inte den godaste jag ätit, och jag måste förvarna om att den smakar likt andra GI och LCHF bakverk (lite som en söt omelett). Men den stillar helt klart sötsuget, som oinbjudet smög sig på mig idag!
 
Proteinrik chokladkaka
 
2 Äggvitor
1 Msk kokosolja, smält
2 Msk kakao
1 Krm vaniljpulver
2 Krm bakpulver
2 Msk sötning (stevia, agave, honung eller liknande)
½ Tsk kaffepulver (frivilligt)
 
Vispa ihop ingredienserna lite lätt i en mindre, microsäker skål (jag använde en väldigt stor tekopp). Micra på högsta effekt i ca 2 min, tills kakan släpper på kanterna och börjar stelna. Akta dock så den inte blir torr, den ska vara lite kladdig! Gröp ur kakan med sked och lägg upp på en tallrik. Servera med exempelvis hallon och grädde (jag hade inte orken att vispa min grädde, haha!) Woila!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0