Något är annorlunda

På sista april var jag ute. Och festade, som alla andra. Även fast jag kanske egentligen inte var 100% taggad. Senare när jag kom hem på kvällen så tänkte jag ganska länge på det här med att festa. Folk kallar det att "leva livet" att dricka, dansa, ligga, slåss. Bränna obegripligt mycket pengar på absolut ingenting. För egentligen är det ingenting. Jag förstår vad folk menar med att det är att "leva livet", men jag tycker det är synd. För att om det är det enda folk kan göra för att känna att de lever livet, så kan de inte ha mycket annat som betyder något i sitt liv. För vad är ruset från alkohol om man jämför med ruset man får av kärlek? Ni får tycka det här låter helt cheezy och töntigt och allt vad ni vill. Men jag har verkligen tänkt på det här. Kanske för att jag själv festat i flera år nu. Jag börjar känna mig lite likgiltig inför det på något sätt, något jag rycker på axlarna åt. Är jag då konstig som nu för tiden hellre dricker en lätt Briska till maten med mina vänner, bara för att det är gott? Jag tycker då inte det. Varför kan det inte få bara vara så?

När jag satt på bussen hem på sista april, full av dessa tankar, så gick en full och fruktansvärt äcklig kille på bussen och bara spydde ner hela golvet. Och då kände jag att fan, det här är inte kul längre. Som jag känner nu så kan jag ärligt säga att jag aldrig mer vill vara full. Jag vill bara dricka alkohol för att det är gott. Jag vill aldrig mera grogga, aldrig mera dricka billigt skitvin bara för att bli full. Helt sjukt att jag känner såhär när jag precis fyllt 18. Krogen har under 2 års tid nu verkat vara nästan som himmelriket för mig. Jag ville såååå gärna, men kunde inte riktigt riktigt än. Men gissa vad? Nu när jag har fyllt 18, och kan gå på krogen, så har jag inte ens gjort det. Jag känner inget behov. Istället för att dra ut på Slicken det första jag gjorde på min födelsedag, så åt jag middag på Brända Bocken med mina tjejkompisar. Det var första gången jag kände att något var annorlunda. Till det bättre. Självklart kommer jag gå på krogen någon gång, bara för att ha gjort det. Men jag känner ändå inget behov av det. Jag känner bara att det är så otroligt överskattat att festa, iallafall om man festar enbart för att bli full. Nu ser jag fester som bra tillfällen att umgås med mina vänner, och jag hoppas fler och fler kommer börja känna så snart.

Nu menar jag absolut inget illa mot er som gillar att festa och dricka, för man ska göra det man tycker är roligt. Men det är såhär jag känner. Och jag tycker faktiskt att det är riktigt skönt på något sätt.


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Håller med dig.

Tycker det är jätteroligt att festa med mina vänner p.g.a. sällskapet, har dock inge behov att supa skallen av mig längre. Skönt att höra att det finns fler som tycker lika. Puss

2012-05-02 @ 23:57:14
Postat av: Anonym

Känner precis samma sak, och krogen är så sjukt överskattat också för den delen så :) skönt att man inte är ensam!

2012-05-16 @ 10:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0