Tips vid hårtvätt!

Jag är absolut ingen expert inom skönhet eller hårvård, men jag brukar sitta och läsa om det ibland eftersom jag helt enkelt är intresserad. Bland annat så läser jag mycket om hårvård eftersom jag har långt hår som lätt blir slitet. Jag hittade några bra tips som man kan tänka på när man tvättar håret som jag gärna vill dela med mig av =)


1. Tvätta inte håret dagligen. Schampo sliter på håret och din hårbotten kan börja överproducera olja, så den blir fetare.

2. Samla inte all hår mitt på huvudet till ett stort trassel när du schamponerar. Du får bara tovor som sedan måste redas ut. Låt håret hänga löst nedför ryggen. Ta lite schampo i handflatan, gnugga upp ett skum, och applicera på hårbotten. Schamponera längden sällan, det räcker med att schampot sköljs igenom längden.

3. Massera gärna hårbotten försiktigt. Om du har tjockt hår och har svårt att massera hårbotten vid tvätt, så gör det i torrt hår innan du tvättar.

4. Applicera balsam från öronen och nedåt. Balsam på hårbotten kan göra att håret blir fett tidigare eller bara ser fett ut. Var extra noga i topparna.

5. Använd inte för hett vatten, utan ljummet-varmt vatten. För varmt vatten kan irritera hårbotten och göra att du tappar mer hår vid tvätt.

6. Avsluta med att skölja håret (men inte hårbotten) med iskallt vatten för att få glans. Du kan fylla en flaska med vatten och 1-3 matskedar äppelcidervinäger och hälla lite över längden, skölj sedan noga (lukten försvinner när håret torkar). Båda dessa trick stänger hårstråna och gör håret blankt och mjukt.



Kommentarer
Postat av: Nathalie Ström

Tycker det är jättebra att du tipsar, är intressant att läsa!

2011-11-19 @ 13:58:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0