Mind your own business

Jag måste bara säga att jag är så fruktansvärt trött på människor som hela tiden ska berätta för andra hur de ska leva sitt liv. Som alltid ska få en att känna att man inte lever som man "ska". T.ex. så blir jag fruktansvärt irriterad på människor som ska hålla på och klanka ner på unga mammor, speciellt tonårsmammor, och säga att de "förstör sin ungdom", "förstör sitt liv", "förstör sina vackra kroppar" osv. Men vadå förstör sin ungdom, sitt liv? Vem har bestämt vad man ska och inte ska göra som ung? Finns det någon lagbok där det står att man inte lever livet om man skaffar barn som ung? Bara för att vissa människor tycker att man ska festa, vara singel och leva farligt när man är ung, så kanske inte alla tycker det? Vissa kanske alltid har drömt om att skaffa barn tidigt? Eller har alkolism i familjen och därför avskyr alkohol? Jag förstår inte varför vissa människor tror att de har rätten att ständigt döma andra efter deras beslut och hur de vill leva sitt liv. Självklart får man ha en åsikt om vad andra gör, men jag tycker att man kan hålla tyst om det om det är något negativt. Nu säger jag inte att jag är någon slags ängel som aldrig yttrar mig om hur andra lever sitt liv, för jag snackar också skit. Det gör alla. Men jag försöker iallafall alltid att inte döma folk och jag klankar sällan ner på andra just pga hur de väljer att leva sitt liv. Jag tycker att så länge man är medveten om att man ibland dömer folk lite för snabbt, så kan man försöka ändra sig och tänka på att inte göra det. Och det är precis det jag gör.

Jag fortsätter med unga mammor som exempel. Herregud vad jag beundrar dessa tjejer! Jag blir livrädd bara jag haft en dröm att jag varit gravid, för jag är absolut inte mogen för att ha barn än. Och jag tror att man måste vara ovanligt mogen för att ta ett sådant beslut som att behålla ett barn som ung. Sedan om man har gått för länge och inte har något val så är ju det än sak, men jag menar de som har ett val. Många pratar illa om just unga mammor, men det tänker jag aldrig göra. Jag förstår vad folk tänker när de säger att de förstör sin ungdom osv, men jag tycker inte att det är rätt att hålla på och säga så för det. För ens uppfattning om vad som är att leva livet och vad som är lycka är ju helt olika från person till person. Även om man alltid har drömt om att vara ung mamma och inte är rädd för själva graviditeten, så tycker jag det ändå är jävligt starkt att våga skaffa barn när man är ung på grund av precis det jag skriver om just nu. Alla fördomar. Alla hårda ord. Alla förväntningar, "du ska" och "du ska inte". Jag tycker det är fruktansvärt stark och modigt att våga göra det man vill trots att det sticker i ögonen på vissa andra. Nu menar inte jag att alla är emot unga mammor, men det är många som är det. Jag tycker vi istället ska uppmuntra dem för att de går den väg de vill i livet och skiter i vad som förväntas av dem!

Tänk om vi kunde slippa alla dessa meningslösa krav! =) Snälla sluta berätta för andra hur man "ska" leva. Alla behöver inte ta åt sig av det jag skriver, men vissa kanske. Vill du festa varje helg, gör det. Vill du ha mysiga hemmakvällar, ha det. Vill du sporta mesta tiden, gör det. Vill du jobba och tjäna pengar, gör det. Vill du bilda familj, gör det. Vill du skaffa massa djur, gör det. Osv,osv,osv... Men klaga inte på dem som inte väljer att göra samma saker i livet som du gör.

Det var allt jag hade på hjärtat!
Stay strong, It's your life and your decisions. Over and out ♥


Kommentarer
Postat av: Annah

Fan va bra skrivet!

2011-12-31 @ 12:51:00
URL: http://nattstad.se/annahs

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0